Gratis verzending vanaf €1000.- excl. BTW 26.817+ tevreden klanten Al 14 jaar dé expert in kerstgeschenken voor medewerkers Klanten beoordelen ons met een 9.1
Kerstpakketten Kiezer

Hoe staat het ervoor?

Maar vóór de tips over het uiten van waardering is het goed om te weten wat medewerkers van hun werk in Nederland vinden. Volgens het jaarlijks onderzoek van Integron valt er namelijk nog wat winst te halen als we kijken naar hoe blij de Nederlandse medewerker met zijn of haar werkgever is. Op de vraag "Mijn organisatie zorgt ervoor dat ik het beste uit mezelf kan halen" reageert slechts 13% met een volmondig ja, scoort 53% gemiddeld en zegt jammer genoeg 34% van de mensen dat dit niet het geval is.

Het optimaal kunnen presteren voor medewerkers is iets wat zowel de medewerker als het bedrijf profijt bij hebben. De positieve neven effecten van het goed in je vel zitten op het werk zijn al jaren via onderzoeken in beeld gebracht en ook is er al veel bewijs dat tevreden personeel een positieve invloed heeft op de resultaten van een bedrijf.

Het ontvangen van waardering voor goed werk is een eenvoudig maar krachtig middel om personeel te motiveren. Wel is het belangrijk om te weten dat enkel waardering uiten niet genoeg zal zijn. Het luisteren naar de zorgen van medewerkers en het blijven verbeteren van de werksituatie zijn belangrijk.

Wat willen medewerkers?

Geld

Het zal je misschien niet verbazen dat 54% van de medewerkers de waardering graag uitgedrukt ziet in geld. Dit kan zijn in een structurele verhoging van het salaris of een bonus na een goede periode. Aangezien loon de belangrijkste reden is om te werken in Nederland is het niet gek dat datzelfde loon een belangrijke factor van uitdrukking van waardering is. Hoe goed je presteert wordt al sinds jaar en dag uitgedrukt in salaris. Het is dan ook belangrijk dat je bewust bent van het mentale aspect van een salaris voor een medewerker. Bijvoorbeeld salarisverschillen in een team kunnen veel invloed hebben op de onderlinge tevredenheid als deze verschillen niet rechtvaardig voelen.

Promotie

Goed werk belonen met een promotie. Misschien vergeten we soms hoe belangrijk dit kan zijn, maar 17% van de medewerkers vindt een promotie een belangrijk middel van waardering. Uiteraard is er binnen een functie altijd een duidelijke leercurve te zien en zal deze eerst voltooid moeten worden. Maar het niet laten doorgroeien van een medewerker welke wel goede kwaliteit levert, misschien zelfs al op het niveau van een hogere functie, is erg belangrijk. Het niet kunnen doorgroeien binnen een bedrijf is een veelgehoorde reden voor vertrek. Probeer jezelf open te stellen voor het idee dat iemand misschien een andere functie kan bekleden. Is dit persoon geschikt hiervoor? Of kan dit persoon de functie met wat begeleiding onder de knie krijgen? Het faciliteren van doorgroei is een belangrijk aspect van waardering.

Complimenten

Je kon er al eerder over lezen in onze blog over hoe je medewerkers tevreden kunt houden. Maar het geven van complimenten is voor 14% van de medewerkers een belangrijke uiting van waardering. Dit klinkt misschien eenvoudig, maar het onderzoek laat zien dat bij sommige werkplekken complimenten nog schaars zijn.

Belangrijk om in gedachten te houden bij het geven van complimenten is dat dit wel authentiek moet zijn. Een medewerker complimenteren op zijn goede werk die dag terwijl je eigenlijk niet weet wat hij of zij heeft gedaan, valt af te raden. Medewerkers prikken direct door een niet gemeend of niet gefundeerd compliment heen. Probeer een compliment gericht te maken door er een situatie of ervaring aan te koppelen. Zo weet de ontvanger ook wat voor actie het teweeg heeft gebracht en wat voor gedrag in de toekomst doorgezet mag worden.

Extra vakantiedagen

Een extra dagje betaald vrij, wie wil dat nu niet! Het blijkt dat 10% van de medewerkers dit een mooie beloning vindt. Maar aangezien het nog niet vaak voorkomt kan het ook zijn dat dit percentage vertekend laag is omdat mensen niet weten dat het een optie is.

Het schenken van een extra vakantiedag als waardering is een perfect cadeau aan het einde van een drukke periode of na afronding van een groot project. Stel je de reactie eens voor van je team als je de mededeling geeft dat je een vakantiedag cadeau geeft vanwege het harde werk. Hierdoor herken je dat na hard werken ontspanning ook belangrijk is, maar ook dat hier financieel niet op inleveren komt door de waardering.

Lunch of diner

Het klinkt zo simpel, maar 5% van medewerkers voelt extra waardering door het ontvangen van een lekkere lunch of diner. Ook dit valt gemakkelijk te koppelen aan doelen. Een goede maand kan zo beloond worden door lekkere broodjes op kantoor of misschien wel een diner waarbij de partner ook mag aansluiten. Het voordeel van deze beloning is dat je het kan geven voor de medewerker alleen maar ook is het mogelijk om het etentje samen met je baas te hebben. Dit klinkt misschien stoffig maar is een goede ontspannen manier om elkaar te leren kennen. Ook het uitspreken van ambities en het plannen van persoonlijke ontwikkeling kan ideaal tijdens een lunch of diner.

Tot slot is er bij beloning nog een belangrijk aspect om in gedachten te houden, beloon de juiste mensen! Vergeet niemand bij een project, maar beloon ook zeker niet de blok aan iedereens been die voor veel irritatie zorgt. Wees betrokken en op de hoogte zodat je weet wie een beloning verdient en wie misschien niet. Het is lullig als je de karrentrekker van het project geen beloning geeft maar de rest wel.

Terug naar blogoverzicht
Bekijk dit ook eens Gerelateerde blogs
Kerstboom Hulp nodig bij het uitkiezen van het kerstpakket? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op via 085 024 0043.
Bezig met laden Een moment geduld alstublieft...
De cookies van Kerstpakketten Kiezer Kerstpakketten Kiezer maakt gebruik van functionele en analytische cookies om de website goed te laten werken en om het bezoek aan de website te analyseren. Indien je akkoord gaat, kunnen er ook marketingcookies worden geplaatst. Deze helpen ons om de ervaring op onze website persoonlijker en relevanter te maken, bijvoorbeeld door je gerichte advertenties te tonen. Meer weten? Lees er alles over in onze cookieverklaring. Geen marketingcookies? Je kunt ze hier weigeren. In dat geval plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog wijzigen via de voorkeurenpagina. Cookies accepteren