We willen je natuurlijk op weg sturen met goede informatie. We zijn daarom in het onderzoek van Elizabeth Dun gedoken. Deze psychology professor uit Canada besloot onderzoek te doen naar de invloed van geld op ons geluk. Dit klinkt misschien ver verwijderd van het geven van cadeaus maar is er zeker aan elkaar gerelateerd. In het boek Happy Money: The science of happier spending beantwoord ze de vraag 'Hoe kun je geld zo uitgeven dat het inderdaad zorgt voor geluk? Maar gelukkig voor ons ging het onderzoek van Dun verder en bekeek ze ook hoe de manier waarop wij geld spenderen kan zorgen voor geluk bij anderen. Hierbij heeft ze specifiek gekeken naar wat voor cadeaus je moet kopen om de ontvanger gelukkig te maken.
Duur is niet altijd beter, maar volgens een onderzoek uit 2009 blijkt dat we als cadeau gevers wel verwachten dat het uitgeven van meer geld gelijk staat aan een beter cadeau. Maar duidelijk wordt al snel dat dit niet het geval is. Wel is er een ondergrens aan budget waar vaal aan voldaan dient te worden. Hierbij is traditie en verwachtingen belangrijk. Als je binnen de familie altijd een cadeau van rond de €100,- geeft kan het voor teleurstelling zorgen als er dit jaar een budget van €20,- uit wordt gegeven.
Gelukkig zijn er een aantal mooie tips te halen uit de vele onderzoeken die zijn uitgevoerd.
Denk verder dan het moment van geven. Een lange glimlach is meer waard dan een korte. Het is daarom ook handig om mee te nemen wat iemand op lange termijn kan met een cadeau en of het dan nog steeds bij dit persoon past.
Het uitzoeken van een cadeau begint vaak met het nadenken over de persoonlijkheid van een persoon. Op basis van deze manier kun je zeker unieke en leuke cadeaus vinden maar de experts zijn duidelijk: hou het simpel. Natuurlijk willen we allemaal een origineel cadeau geven maar eenvoudig is soms nog beter. Denk bijvoorbeeld aan een jaarabonnement voor Netflix. Misschien niet het meest spannende cadeau om te geven maar voor de specifieke ontvanger kan dit super zijn. Ze kunnen er zelfs voor een langere tijd van genieten!
Aangezien cadeaus vanuit een plek van liefde komen denken we vaak dat we nieuwe dingen moeten bedenken. Maar als jij je idee vaker toepast betekent het niet dat een cadeau minder in de smaak zal vallen. Natuurlijk is het handig om in de gaten te houden of ontvangers elkaar kennen maar verder is een cadeau wat past het belangrijkste. Als gever zijn we graag degene met het originele idee. Dit is echter helemaal niet nodig en uiteraard ook niet het belangrijkste bij het uitzoeken van een cadeau.
Neem dit advies letterlijk. Ga eens iets doen! Het geven van een ervaring, bijvoorbeeld skydiven of concertkaartjes, scoort vaak goed. Naast een positieve ervaring bij het ontvangen (mist de ervaring past bij het persoon) zal de ontvanger ook positieve herinneringen hebben bij de activiteit. Jij bent onlosmakelijk gekoppeld aan deze positieve ervaring. Nog leuker is om de activiteit samen te doen! Maar voor de kwaliteit van het cadeau is dit niet essentieel.
Het klinkt minder spannend maar de cijfers liegen er niet om. We hebben meer waardering voor een cadeau waar we om hebben gevraagd dan een cadeau waar we niet om hebben gevraagd. Als mensen vinden we het lastiger om te vertellen wat we willen naar mate we ouder worden. Maar deze cadeaus krijgen van ons wel het meeste waardering. Nu denk je misschien: dan is het toch geen verrassing meer? Wat blijkt, een goed cadeau hoeft helemaal geen verrassing te zijn. Het moet vooral passen bij het persoon.
Terug naar blogoverzicht