Elk persoon is anders. Niet alleen de medewerker maar natuurlijk ook de manager. Dit betekent dat tips nooit één op één overgenomen moeten worden maar er altijd maatwerk toegepast moet worden in de omgang met medewerkers. Kijk hoe je de onderstaande tips zo kan maken dat ze werken voor een specifiek persoon.
Na dat gezegd te hebben, zijn er uiteraard wel een aantal universele en bewezen positieve manieren om met medewerkers om te gaan.
Dit klinkt misschien gek, maar niet iedereen is hetzelfde en het is dan ook belangrijk om dit te herkennen. De medewerker die altijd boven niveau presteert en de medewerker met een matig niveau verdienen nu eenmaal een andere aanpak en behandeling. Het is dan ook belangrijk om te bekijken op welke realistische manier je mensen kunt benaderen. Denk aan het geven van complimenten, feedback geven op iets (positiefs) wat je hebt zien gebeuren of een passende beloning.
Natuurlijk is het hierbij wel belangrijk dat je niet overdreven veel waardering gaat uiten voor positief werk. De reactie moet wel authentiek blijven en in verhouding staan met het werk. Daarnaast kan een medewerker complimenten niet langer serieus nemen als deze onrealistisch vaak worden gedeeld en kan het op andere medewerkers ook negatief overkomen. Een goede manier om een compliment te geven is het benoemen van de specifieke activiteit waarvoor je het compliment geeft. Bijvoorbeeld: De opgestelde notulen waren erg compleet en snel verstuurd. Bedankt daarvoor!
Het klinkt misschien als een open deur, maar het stimuleren van open communicatie kan ervoor zorgen dat medewerkers langer bij een bedrijf in dienst blijven. Open communicatie heeft namelijk meerdere positieve voordelen. Zo ben je eerder op de hoogte van eventuele problemen die zakelijk en privé spelen waardoor je hier als baas op in kunt spelen.
Maar hoe creëer je die open omgeving? Belangrijk is om zelf ook open te zijn. Dit kan al in de kleine dingen zitten en betekent niet dat je je volledige privé leven hoeft te delen op het werk. Vaak zit dit bijvoorbeeld in het toegeven van dingen waar je zelf tegenaan loopt. Bijvoorbeeld dat je even je dag niet hebt of dat je bezig bent met een lastige taak. Dit toegeven aan je medewerkers zal je in hun ogen sympathieker maken en stimuleren dat zij ook open durven te zijn.
Om de open sfeer te stimuleren is het vervolgens belangrijk om niet te oordelen bij openheid. Als een medewerker toegeeft een slechte week te hebben moet je hem of haar niet direct op het kantoor roepen en vragen stellen over de productiviteit. Bespreek in plaat daarvan over de koffie waarom de week zo vervelend is en of je iets voor hen kunt betekenen. Dit levert meer positiviteit op en kan ervoor zorgen dat een medewerker makkelijk naar je toe stapt. Iedereen heeft immers wel problemen waar hij of zij tegenaan loopt. Dit ontvangen met een open mind en hier rustig over praten kan veel doen. Doordat je medewerker zich gehoord voelt is de kans dat hij of zij goed werk zal leveren groter.
Dit geldt overigens ook voor bedrijfsgerelateerde problemen. Neem deze altijd serieus en neem de tijd om te luisteren naar je mensen. Soms komt het voor dat een probleem in werkelijkheid minder groot is dan dat een medewerker dit voelt, maar het herkennen van zijn of haar emotie kan soms al genoeg zijn.
Wees open om openheid te stimuleren en communiceer met je mensen vanuit positiviteit.
Niks vervelender dan een leidinggevende die zich met elk detail wil bemoeien. Dat wil zeggen, voor de goede medewerker die alles op orde heeft. Een micro-managing baas is één van de grootste irritaties op de werkvloer, juist bij medewerkers die vaak goede kwaliteit werk leveren. Hoe kun je dit voorkomen? Mocht je het lastig vinden om van nature mensen wat meer los te laten als ze werk goed uitvoeren kun je hier een overzicht van maken. Zet alle medewerkers op een lijst en bekijk welke medewerker op basis van werkprestatie wel wat vrijheid mag krijgen. Zo heb je een duidelijk beeld betreft bij welke mensen je vaker kan inchecken en wie je wat meer los kan laten.
Ook kan het goed zijn om te benoemen dat je iemand wat meer vrijheid en dus verantwoordelijkheid geeft. Dit zorgt ervoor dat de medewerker bewuster om zal gaan met de vrijheid maar ook dat ze actief ervaren dat je vertrouwen geeft. Ook dit kan een positieve invloed hebben op de prestaties van de medewerker.
Feedback is een enorm waardevolle tool waar je mensen veel inzicht mee kan geven. Ook werkt het positief als je team het gevoel heeft dat je weet waar ze mee bezig zijn. Let hier uiteraard wel op dat je niet te controlerend over gaat komen!
Het geven van feedback klinkt vaak als een zware klus, maar kan ook heel eenvoudig worden ingevuld. Kies dagelijks een of een aantal mensen waarbij je in de gaten houdt waar ze mee bezig zijn. Gedurende de dag kun je ze een kort feedback moment geven. Bijvoorbeeld: De meeting verliep net erg snel en soepel, dit heb je goed gedaan en zou ik de volgende keer weer zo aanpakken. Of: Ik zag dat je best wat tijd kwijt was aan dit project. Misschien kun je het zo of zo aanpakken?
Dit is ook direct een mooi moment om feedback te kunnen vragen. Wat kan jij doen om dit gemakkelijker te maken voor je mensen. Bijvoorbeeld het faciliteren van een digitaal bord in de vergaderruimte, of een gezamenlijke agenda. Vragen om feedback getuigd dat je wil leren en ontwikkelen en wordt als erg positief ervaren door medewerkers.
Terug naar blogoverzicht